O festiwalu

Rozpoczynamy 57. edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT, edycję absolutnie dla nas wyjątkową. Cieszymy się, że największy i najstarszy festiwal teatralny w regionie wraca po dwuletniej przerwie! Po raz pierwszy w roli organizatorów wystąpią dwa miejskie teatry – Teatr Lalek Pleciuga i Teatr Współczesny w Szczecinie – teatry o różnych profilach: lalkowym i dramatycznym. To pierwsza edycja, która powstała w formie biennale, dzięki której festiwal zyskał większe możliwości, otwierając się na międzynarodowe produkcje. To także pierwszy raz, kiedy KONTRAPUNKT potrwa półtora miesiąca, sprawiając, że wiosna w Szczecinie będzie stać pod znakiem teatru!

Łączymy nasze doświadczenie, a także zupełnie odmienny charakter, by pokazać najciekawsze polskie i międzynarodowe produkcje skoncentrowane na formie… ale nie małej formie. Podczas tegorocznego KONTRAPUNKTU zobaczymy spektakle reprezentujące różne przestrzenie teatru: od teatru lalek, poprzez performensy w przestrzeni publicznej, sztuki wizualne, po teatr dramatyczny. Chcemy docenić różnorodność, jednocześnie troszcząc się o to, by każdy mógł odnaleźć na scenie coś, co go porusza – dlatego tegoroczny KONTRAPUNKT rusza pod hasłem „Znajdź swój punkt widzenia!”.

Również po raz pierwszy festiwal podzieliliśmy na sekcje: Międzynarodowy Konkurs Formy, do którego ze wsparciem kuratorskim Agaty Kołacz i Henryka Mazurkiewicza zaprosiliśmy osiem spektakli (cztery z Polski i cztery zagraniczne). Tematycznie skupiają się one wokół wątków odchodzenia, ale też ciała i jego kondycji, w tym cielesności wykraczającej poza normatywne kanony. Dokonując wyboru, zastanawialiśmy się, jak spektakle zostały przygotowane, kogo i co reprezentują, za kim i za czym stoją. Każdy z nich wyraża inny sposób myślenia o tym, czym jest teatr. Skonfrontujemy polski teatr, dla którego najważniejsze jest słowo, z międzynarodowymi spektaklami, które redukują wypowiedzi. Sprawdzimy, jak wpływa to na formę. Przedstawienia oceni piątka artystek i artystów reprezentujących różne punkty widzenia: nie tylko teatr, ale też literaturę, sztuki wizualne, film. Obrady jury będą jawne i staną się swego rodzaju spektaklem – otwartą debatą z udziałem mediatora.

Następnie spektakle zobaczymy w dwóch sekcjach: Punkcie Wyjścia i Punkcie Zwrotnym. W pierwszym z nich znajdą się spektakle skierowane do widza dziecięco-młodzieżowego: publiczności szczególnie dla nas ważnej, bo takiej, którą w teatrze chcemy rozkochać. Punkt Zwrotny to przedstawienia, które zrewolucjonizowały myślenie o współczesnym teatrze. Tegorocznym bohaterem sekcji jest reżyser i scenograf Philippe Quesne, jeden z najwybitniejszych europejskich twórców, założyciel legendarnego Vivarium Studio. 

Teatr jest tym miejscem, w którym najważniejsze są otwartość, wolność wypowiedzi, ale też chęć dialogu. Dlatego przygotowaliśmy dla mieszkanek i mieszkańców Szczecina szereg darmowych wydarzeń, które będą odbywać się w przestrzeni miejskiej. Zapraszamy na społeczne otwarcie, zainspirowane obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia”, którym ożywimy Szczecin w sześciu różnych zaskakujących lokalizacjach.

Przed nami ponad pięćdziesiąt wydarzeń: spektakle, koncerty i wystawy. Jesteśmy przekonani, że wspaniały i poruszający teatr wypełni miasto pięknem i nadzieją.

 

Do zobaczenia na widowni szczecińskich scen!

Tomasz Lewandowski i Jakub Skrzywanek 
Dyrektorzy 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT

 



Jury Międzynarodowego Konkursu Formy

 

Portret Ingi Iwasiów

 

Inga Iwasiów

Prozaiczka, krytyczka literacka, publicystka, aktywistka, felietonistka, profesorka literaturoznawstwa, pracuje w Instytucie Literatury i Nowych Mediów w Uniwersytecie Szczecińskim. Członkini Rady Doskonałości Naukowej pierwszej kadencji i Komitetu Nauk o Literaturze  PAN. Współredaktorka naczelna (z Jerzym Madejski) czasopisma „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. Felietonistka „Dużego Formatu” Gazety Wyborczej. Jurorka konkursów, w tym dwukrotnie Nagrody Literackiej Nike, obecnie Poznańskiej Nagrody Literackiej. 

Autorka esejów: „Gender dla średnio zaawansowanych. Wykłady szczecińskie”; „Parafrazy i reinterpretacje. Wykłady z teorii i praktyki czytania”; „Rewindykacje. Kobieta czytająca dzisiaj”; „Odmrażanie. Literatura w potrzebie”. Opublikowała prozę: „Smaki i dotyki”, „Bambino”, „Ku słońcu”, „Na krótko”, „W powietrzu”, „Pięćdziesiątka”, „Kroniki oporu i miłości”, „Późne życie”;  zbiór felietonów „Blogotony”; książkę autobiograficzną „Umarł mi. Notatnik żałoby”. 

 

Portret Katarzyny Kozyry

 

Katarzyna Kozyra

Rzeźbiarka, fotografka, autorka performansów, filmów, instalacji wideo oraz akcji artystycznych. Urodzona w 1963 r. Mieszka i pracuje w Warszawie. Ukończyła Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz podyplomowe studia na Wydziale Nowych Mediów Hochschule fur Graphik und Buchkunst w Lipsku. 

W swych pracach dotyka najbardziej istotnych problemów: tożsamości i przemijania, życia i śmierci czy religii i płci. Porusza się w obszarze kulturowych tabu oraz stereotypów zachowań zakodowanych w życiu społecznym. Jej prace pojawiają się na najważniejszych festiwalach oraz wystawach w kraju i za granicą.


Od 10 lat prowadzi Fundację Katarzyny Kozyry, która koncentruje się na wspieraniu działań kobiet w obszarze kultury i sztuki.

 

Portret Anny Smolar

 

Anna Smolar 

Reżyserka teatralna, dramaturżka, tłumaczka. 

Absolwentka Uniwersytetu Sorbonne w Paryżu i szkoły aktorskiej Sudden Theatre. Proponuje autorski teatr, tworzony w ścisłej współpracy z zespołem aktorskim. Do takich kolektywnych prac należą m.in. spektakle „Henrietta Lacks”, „Thriller” i „Erazm/Erasmus” w Nowym Teatrze, „Dybuk” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „Koniec z Eddym” w Teatrze Studio, „Halka” oraz „Joga” w Starym Teatrze w Krakowie, „Melodramat” w Teatrze Powszechnym

Do jej głośniejszych prac zaliczają się również „Kopciuszek” według sztuki Joela Pommerata w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, „Aktorzy żydowscy” Michała Buszewicza w Teatrze Żydowskim, „Kowboje” w Teatrze im. Osterwy w Lublinie, „Slow motion” w Narodowym Teatrze w Wilnie, „Hungry ghosts” w Kammerspiele w Monachium.

Laureatka Paszportu Polityki 2016 w kategorii Teatr za „teatr kameralny i empatyczny, z polotem i humorem podejmujący tematy zepchnięte na margines, za konsekwentne poszerzanie teatralnego pola oraz chęć i umiejętność dialogowania z każdym odbiorcą”. Autorka tłumaczenia na język francuski książki Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia”. W latach 2018-2021 wykładała na wydziałach Pedagogiki teatru oraz Sztuk społecznych w IKP. W 2022 roku kuratorka sezonu „Tough love” w Komunie//Warszawa. W sezonie 2023/2024 kuratorka sezonu „Gospodarze” w TR Warszawa.

 

Portret Piotra Jaconia

 

Piotr Jacoń

Dziennikarz TVN 24, autor książki „My, trans” oraz reportaży min. „Wszystko o moim dziecku” i „Wszystko o moim państwie”. W 2021 roku finalista Nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego, w 2022 uhonorowany przez KPH Koroną Równości oraz przyznawanym przez Fundację Grand Press Medalem Wolności Słowa. Z wykształcenia polonista. Uczy dziennikarstwa na Uniwersytecie Gdańskim. Mieszka w Gdyni.

 

Portret Marka Waszkiela

 

Marek Waszkiel 

Prof. dr hab. nauk humanistycznych, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Białymstoku, histroryk teatru, krytyk, pedagog (www.marekwaszkiel.pl). Przez lata związany z redakcją “Pamiętnika Teatralnego” i Instytutem Sztuki PAN, był m.in. prorektorem warszawskiej AT (ds. Wydziału Sztuki Lalkarskiej), dyrektorem Białostockiego Teatru Lalek i poznańskiego Teatru Animacji, konsultantem artystycznym Teatru Amber w Shenzhen (Chiny), wieloletnim członkiem władz UNIMA-International i prezydentem rozmaitych komisji UNIMA.

Jest autorem wielu publikacji na temat polskiego i światowego lalkarstwa. Współpracuje z teatrami lalek, festiwalami, instytucjami teatralnymi i szkołami lalkarskimi na świecie. Ekspert ds. teatru lalek.

 


 
Do udziału w obradach Jury Międzynarodowego Konkursu Formy zaprosiliśmy mediatora:

 

Portret Konrada Sobczyka

 

Konrad Sobczyk

Mediator, facylitator, superwizor, trener umiejętności rozwiązywania konfliktów. Mediacyjnie i superwizyjnie ukształtowany w Berlinie i Heidelbergu. Od dwudziestu lat współprowadzi ośrodek mediacji Mediatorzy.pl. Specjalizuje się w pracy z firmami, organizacjami i rodzinami. 

W centrum jego pracy jest dialog i pomoc ludziom w przejściu od wzajemnych zarzutów do wzajemnego zrozumienia i akceptowalnego dla wszystkich porozumienia. Od kilku lat współpracuje z Fundacją Nowej Wspólnoty, gdzie prowadzi dialogi wspólnotowe. 


WERDYKT JURY 57. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRALNEGO

 

28 kwietnia 2024 zakończył się Międzynarodowy Konkurs Formy odbywający się w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT. W konkursie udział wzięło 8 spektakli: 

- WHITEWASHING Rebecca Chaillon (Compagne dans le ventre), 

- THE MAKING OF PINOCCHIO Cade& MacAskill,

- NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego,

- SYN Białostocki Teatr Lalek, Grupa Wolność, 

- SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP Lucy Wilke & Paweł Duduś & Kim Ramona Ranalter,

 - AFTER ALL SPRINGVILLE Miet Warlop,

- CZARNOKSIĘŻNIK OZ Teatr Animacji w Poznaniu,

- JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

Zgodnie z zasadami konkursu, każdy Juror mógł oddać głos nagrodzić jeden spektakl, a nagrodę Grand Prix mógł otrzymać spektakl, który otrzymał minimum 3 głosy.

W dniu 28.04.2024 w otwartych obradach, transmitowanych na żywo w mediach społecznościowych festiwalu głosami trzech jurorek: Anny Smolar, Katarzyny Kozyry i Ingi Iwasiów, nagroda Grand Prix 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT została przyznana spektaklowi THE MAKING OF PINOCCHIO duetu Rosana Cade i Ivor MacAskill. THE MAKING OF PINOCCHIO otrzymał statuetkę Grand Prix oraz nagrodę pieniężną w wysokości 30 tys. złotych. 

Piotr Jacoń oddał głos, i tym samym przyznał nagrodę o wartości 10 tys. złotych, spektaklowi SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP (Lucy Wilke, Paweł Duduś, Kim Ramona Ranalter), a głosem Marka Waszkiela nagroda o wartości 10 tys. złotych została przyznana spektaklowi CZARNOKSIĘŻNIK OZ (reż. Konrad Dworakowski).

 


Sponsor nagród Jury 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT

 

Logo Eco generatora.

 

Fundatorem Nagrody Publiczności jest Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego

 

logo Pomorze Zachodnie